Tijdens de groepstrainingen, werk ik met kleine groepen kinderen aan allerlei sociale vaardigheden.
Wie ben ik? Wie ben ik in een groep? Wat zijn mijn talenten en kwaliteiten? Hoe kan ik samen spelen? Hoe geef ik mijn grenzen aan?
Door spel en plezier oefenen we vaardigheden die zo belangrijk zijn in onze maatschappij.
Vanuit een Antroposofisch Beeld bestaat elk mens uit 4 lagen/lichamen, en zo ontwikkelt een kind zich met de tijd. Het mag leren met alle onderdelen van zichzelf om te gaan.
Dit vraagt om belichaamd bewustzijn en communicatie.
Fysiek lichaam | aarde, het is je fysieke lichaam, je zintuigen, je botten, je armen
Etherlichaam | water, het is je vitaliteit, je energie, het is het deel van jouw dat vorm geeft aan hoe jij door de wereld beweegt
Astraallichaam | lucht, is je gevoelswereld, je emoties en wils-impulsen. Hier komen denken, voelen en willen samen
Ik-lichaam | vuur, het ik-bewustzijn, hetgeen jouw uniek maakt. Het is je manier van denken, je manier van spreken
Met dit beeld werk ik in de groepen door spel. We ervaren het lichaam en de zintuigen door zintuigspelen, we leren ontdekken welke sensaties er allemaal zijn. Vervolgens kijken we naar hoe ons dit beweegt, wat gebeurd er in een groep als iedereen iets anders voelt of ervaart. We oefenen met hoe kunnen we uiting geven aan datgene wat we voelen, denken of willen. Langzaam komt communicatie erbij. En we besteden aandacht aan ieders eigen talenten en krachten, wat maakt jouw bijzonder, en hoe kun je dit combineren in het leven.
We oefenen met al deze vaardigheden in de lessen aan de hand van spelletjes, opdrachten, oefeningen en creatieve opdrachten. Elk kind kan zijn/haar eigen vragen meebrengen over wat ze zouden willen leren.